Geneza PDF Drukuj Email
Wpisany przez Ćwiklicki Marek   
wtorek, 09 grudnia 2008 14:01

J.M. Juran podczas swych wykładów w 1954 r. w Japonii wskazywał, że za ustalenie polityki jakości oraz zapewnienie zrozumienia i popierania polityki przez każdego z pracowników, odpowiedzialni są zarządzający. W czasie pobytu J.M. Jurana, w Japonii ukazała się książka Petera Druckera „Praktyka zarządzania”, która opisywała koncepcję zarządzania przez cele (Management by Objectives). Zarządzanie przez cele powstało w DuPont, a następnie zostało wdrożone w General Electric. P. Drucker przedstawił opis przypadku tej ostatniej firmy, w której nazwę metody uzupełniano o element samokontroli.


Chociaż metoda była pomyślana jako pomoc dla kierownictwa w ustaleniu celów poszczególnych menedżerów, to jej istotę wypaczono. Z metody, która była ukierunkowana na motywację (Martyniak 1999), stała się metodą kontroli realizacji celów przez menedżerów. Metoda zarządzania przez cele była popularna w Japonii i bezpośrednio przyczyniła się do powstania hoshin kanri.


W 1957 roku Kaoru Ishikawa opublikował dzieło, w którym kładł nacisk na wagę zarządzania i „polityk operacyjnych”. W podobnym kontekście przemawiał J.M. Juran, który ponownie odwiedził Japonię w roku 1960, podkreślając odpowiedzialność najwyższego kierownictwa w ustanawianiu celów i planowaniu doskonalenia organizacyjnego. W 1958 r. do auditu przedsiębiorstw starających się o nagrodę Deminga dołączono m.in. element: polityka i planowanie. W rezultacie potencjalni odznaczeni musieli wykazać się opisami promocji polityki TQC lub polityki przedsiębiorstwa.


We wrześniu 1964 r. rozwinięcie polityki było uznane jako oficjalny system ustanowienia pierwszego planu TQC. W lipcu 1965 roku, firma Bridgestone Tire Co. opublikowała raport przedstawiający sposoby zarządzania stosowane przez zwycięzców nagrody Deminga w zakresie planowania. Nadano im oficjalną nazwę „hoshin kanri” (Akao 1991, s. 46).


W rozpowszechnieniu podejścia hoshin kanri sprzyjała presja otwarcia japońskiego rynku w latach 60. na konkurencję światową. Obawiając się jej, japońskie przedsiębiorstwa postanowiły wdrożyć rozwiązania, które będą odpowiedzią na zmiany warunków konkurowania. W tym właśnie celu zaczęto stosować TQC, zarządzanie przez cele, hoshin kanri, kontrolę jakości, koła jakości (Akao 1991, s. 171).
Do 1975 roku, podejście hoshin stało się szeroko akceptowane w Japonii (Babich 1996, s. 18). Pierwsze sympozjum na temat „hoshin kanri” odbyło się w Japonii w roku 1981


 

 


Więcej na temat inspiracji i kontekstów powstania hoshin kanri i innych metod TQM znajduje się w pracy: M. Ćwiklicki i H. Obora, Wprowadzenie do metod TQM, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011.

 

Poprawiony: piątek, 30 grudnia 2011 13:23
 
Reklama
Projekt Hoshin Kanri by PixArtist.com, Powered by Joomla!